Abstracts

I Mahaia · Panel I · Panel I · Atelier I (Areto Nagusia-Aula Magna)

BEYOND NATURE

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur : Matthew CAREY, University of Copenhaguen

 

Pablo DOMÍNGUEZ, University of Kent, Religious beliefs and community based environmental management in a globalizing world : A case study of High Land Berber Agropastoralists in Morocco

There is a growing scientific demonstration that community based management of natural resources can be a positive management regime for the wellbeing of local populations and the conservation of the environment. The present text is focused on a particular type of mountain community based management in Morocco, the agdal of Yagour of the Berber Mesioua tribe of the Moroccan High Atlas. The conclusions reached are that, strained by forces of globalization, the substitution of the local cosmology and the decline of the agdal natural resource management system are interlinked, and that the consequences of these transformations are increasing environmental degradation and social inequities

Pablo VIDAL GONZÁLEZ, Universidad Católica de Valencia, Transformaciones y cambios territoriales de la tribu Ait Arfa en el Medio Atlas marroquí 

La tribu Ait Arfa ha ocupado tradicionalmente los territorios del Medio Atlas marroquí, teniendo como eje central el espacio que ahora ocupa la población de Timahdit. Los usos y la explotación del territorio por parte de esta tribu, tradicionalmente nómada, se ha visto expuesto a transformaciones y cambios ejercidos por los poderes políticos y la aparición de las estructuras coloniales, que modificaron profundamente su uso. Se analizarán las causas de estos cambios, así como la influencia que estos tuvieron en el aprovechamiento del territorio y el proceso de sedentarización de esta tribu, dedicada principalmente a la ganadería ovina.

Daniele ROSSI-DORIA, Researcher, Technocratic approaches, hybrid governance and spaces of participation of the case of an irrigation-based community development project in Southern Morocco 

This paper explores the World Bank’s (WB) Irrigation-Based Community Development (IBCD) project’s unintended outcomes in the High Atlas that resulted from the clash between a technocratic model of irrigation management used by the aid-agency and the traditional forms of deliberation held by local power structures. By exploring the beneficiaries’ perception of project this paper examines both how donor-induced modes of governance and participation interact with already existing ways of decision-making in rural villages, as well as how they influence people’s perceptions of the project and in turn how this process may have changed their agency as well as local power relations.

II Mahaia · Panel II · Panel II · Atelier II (Areto Nagusia-Aula Magna)

GLOBAL-LOCAL DICHOTOMIES

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur : Josep Lluís MATEO DIESTE, Universitat Autònoma de Barcelona

Leila ABU-SHAMS PAGÈS, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Identidad cultural y prácticas alimentarias en Marruecos : Causas y consecuencias de la modernización en el consumo

La alimentación y las diversas cocinas de Marruecos están en constante evolución. Realizar un análisis del hecho culinario y alimentario de Marruecos en la actualidad conlleva una especial importancia dado que el país está viviendo importantes y acelerados cambios en la elaboración, producción y distribución de alimentos como consecuencia de la globalización, transformación de las redes de mercado, de los sistemas y lugares de venta y de la difusión generalizada de su cocina. Por esta razón, es interesante proporcionar una completa visión de las cocinas marroquíes de hoy, fluctuantes entre la tradición y modernidad, prestando especial atención tanto a los aspectos culturales y sociales como a las relaciones familiares, los aspectos religiosos o el papel del género y de los espacios femeninos en la cotidianidad alimentaria.

Isabelle JABIOT, Université Paris Ouest Nanterre La Défense, « Beldi-Roumi » : Qualification fluctuante de produits et d´êtres vivants à Chefchaouen (Rif occidental, Maroc)

Les qualifications beldi-roumi, fondées sur une appréhension du « local » et de «l’étranger », existent pour une diversité de produits et d’êtres vivants. Dans cette communication il s’agira de restituer toute la richesse et la complexité que révèlent ces termes vernaculaires en termes d’appréhension et de traitements socio-culturels d’une diversité de ressources agricoles et pastorales produites et consommées dans et autour de Chefchaouen. Au delà d’une simple classification binaire locale dans laquelle le beldi renverrai au terroir, ces qualifications sont fluctuantes, parfois temporaires et redéfinies au grès des contextes sociaux et des types d’êtres ou de produits concernées.

Ángela CALERO VALVERDE and RAQUEL SÁNCHEZ PADILLA, Universidad Católica de Valencia, Halal y haram. Antropología aplicada al desarrollo en Marruecos

Tras cuatro años realizando trabajos aplicados al desarrollo rural sostenible en el norte de Marruecos desde el Instituto Universitario de Antropología, consideramos oportuno emprender una etapa de reflexión crítica que gire en torno a cuestiones relativas a la pertinencia y eficacia de la investigación antropológica aplicada al desarrollo ; al equilibrio en las relaciones con el socio local ; a la dificultad en la aplicación y consecución de las acciones proyectadas, etc. Apostamos, por tanto, por presentar una comunicación que no se limite a la mera exposición de resultados, sino que contribuya a crear un espacio de diálogo constructor de nuevos conocimientos, y, en definitiva, a la mejora de la práctica profesional.

III Mahaia · Panel III · Panel III · Atelier III (Areto Nagusia-Aula Magna)

REVISITING GENDER

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur : Yolanda AIXELÀ CABRÉ, Institució Milà i Fontanals, CSIC

Sabina GIORGI, La Sapienza-Università di Roma, Wardrobes as memory boxes in the Moroccan families : A study of home spaces and objects of everyday life 

This study is based on a data corpus collected in the course of my PhD fieldwork, an ethnography of six Moroccan households in Rome, in Rabat and Salè. A specific aim of the research was to understand how families represented their own “cosmology” through the use and the appropriation of the material culture they collected and arranged in their homes. The first major theme arisen from the study of the Moroccan households in Morocco was that houses did not reveal the biographies of the families, since they display a collective “cultural memory” (Assmann, 1992). On the other hand, wardrobes become intimate and not always pacified repositories of family biographical memories.

Yasmina ROMERO MORALES, Universidad de La Laguna, La performatividad identitaria en la narrativa española de tema marroquí : El caso de la indumentaria 

La presente comunicación pretende un acercamiento a la construcción normativa de la identidad “mujer musulmana” en la narrativa española de tema marroquí. En ella, la identidad de la “mujer musulmana” se crea estereotipada y encapsulada, como una compleja articulación de creencias contradictorias derivadas de un proceso constitutivo a base de la continuada reiteración enunciativa. Así, la “mujer musulmana” no es musulmana en esta narrativa porque realmente lo sea en esencia, sino que es musulmana porque lo hace con la puesta en escena de su performatividad, por lo tanto no es algo que se es sino algo que se construye.

Amy YOUNG EVRARD, Gettysburg College, The missing men of the Moroccan women´s rights movement

 

Marcia Inhorn’s The New Arab Man: Emergent Masculinities, Technologies, and Islam in the Middle East (Princeton 2012) begins with a survey of recent anthropological work on women, the family, and reproduction in the MENA region and demonstrates that men are missing from the vast majority of these works. She suggests that an earlier critique of male anthropologists’ omission of women from their studies of the region has given way to female anthropologists’ omission of men from their own studies. Inspired to look back over my own ethnographic research on individuals and associations of the Moroccan women’s rights movement, I realized that I, too, had focused almost entirely on women. In this paper I examine the roles of men in the women’s rights movement and use this example to question how recovering men’s roles allows us to question our assumptions about how women’s mobilization and feminism are defined.

IV Mahaia · Panel IV · Panel IV · Atelier IV (Ikasgela-Aula 0.17)

POLITICAL MOVEMENTS/POLITICAL BODIES

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur: D. Carlos CAÑETE, Instituto de Lenguas y Culturas del Mediterráneo y Oriente Próximo, CSIC

Ángela SUÁREZ COLLADO, Universidad Autónoma de Madrid, El movimiento Amazigh en el Rif : Identidad, cultura y política en las provincias de Nador y Alhucemas

En la presentación se analizará la formación y evolución del activismo amazigh como movimiento social en el Rif y en Marruecos, la construcción de los discursos de identidad amazigh en ambas esferas territoriales, así como el papel del movimiento amazigh en la transformación del estado y la sociedad marroquí, no sólo en lo que concierne al reconocimiento de la diversidad cultural y lingüística del país, sino también en el proceso continuo de reformas del sistema político del país, evaluando las dinámicas de cambio y de continuidad del régimen marroquí y su impacto sobre las esferas política y social del Rif.

Seung-Yeon KIM, École des Hautes Études en Sciences Sociales, Le rite de la manifestation. Corps et émotion dans le mouvement des diplômés au Maroc

 

Au Maroc dans la vague des révolutions arabes, les manifestations de chômeurs diplômés se sont multipliées. La liberté de rassemblement et de manifestation est restreinte, et la dimension rituelle s’accentue dans les manifestations de chômeurs. Plusieurs dizaines d’organisations défilent chacune dans des tenues de différentes couleurs selon les groupes. Le choix du lieu, de l’heure, les slogans scandés, les comportements tout au long de la manifestation, tout cela relève du rituel, quelle que soit la dimension spectaculaire de l’action. Les expériences collectives de la violence physique se partagent dans les mémoires individuelles à travers le corps, l’émotion.

José M. COPETE, Researcher, La intifada, la solidaridad y el reto de un proceso de paz social y políticamente sostenible en el Sahara Occidental 

 

Las últimas revueltas populares en el territorio del Sáhara Occidental, heredadas de los viejos problemas irresueltos y entrelazadas con nuevas dinámicas y nuevos retos, reinventan la logística de la vida beduina, y se enlazan de formas contradictorias con las revoluciones y protestas en Marruecos y en todo el mundo árabe. El dinamismo que las sociedades civiles están mostrando a principios del siglo XXI puede, por un lado, renovar el interés en la resolución de conflicto, y por otro, afrontar su resolución con estrategias renovadas e innovadoras, alejadas de la diplomacia tradicional y centradas precisamente en la fuerza de las sociedades civiles.

V Mahaia · Panel V · Panel V · Atelier V  (Areto Nagusia-Aula Magna)

DISCOURSES ON RELIGION

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur: Montserrat BENÍTEZ FERNÁNDEZ, Universidad Complutense de Madrid

Rachid EL HOUR, Universidad de Salamanca, Oralidad y memoria histórica en Marruecos : Reflexiones acerca de las waliyyat (o « santas ») de la ciudad de Ksar El Kebir

 

Se dice que la ciudad de Ksar el Kabir o Alcazarquevir, es la segunda ciudad marroquí después de la ciudad de Oujda en cuanto al número de awliya’ o santos. Lo cierto es que la ciudad alberga muchas tumbas y mausoleos de santos, tanto hombres como mujeres. Si la ciudad de Marrakech es conocida históricamente por la ciudad de los “Siete Santos” (Sab`at Riyal), por los siete santos enterrados en esta ciudad, se dice que la ciudad de Ksar el Kabir es conocida por la ciudad de las “Siete Mujeres” (Sab`at Nisa’), en referencia claro está, al número de santas enterradas en esta ciudad. Esta denominación puede resultar muy significativa, desde el punto de vista histórico, porque la mayoría de las ciudades, al menos en el caso de Marruecos, se conocen por sus santos varones, y no por sus santas. Por lo que esta contribución representa cierto interés para los interesados en este aspecto de la historia socio-religiosa y cultural de Marruecos.

Araceli GONZÁLEZ VÁZQUEZ, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Istikhara : praying to God, sleeping at the mausoleum and encountering the saint. A reflection on the politics of communication with the dead in northern Morocco

In this paper, I explore the ritual practice of istikhara among the Jbala of northern Morocco. Istikhara is both refered to a Muslim prayer of proper guidance directed to God, and to the practice of « dream incubation », particularly by sleeping at the mausoleum of the female or male saint. Focusing upon ethnographic fieldwork amongst Jbalan peasants, I reflect on the politics of communication between the alive and the dead in a rural setting.

VI Mahaia · Panel VI · Panel VI · Atelier VI (Areto Nagusia-Aula Magna)

RITUALS

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur: Leila ABU-SHAMS PAGÈS, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Clara MORENO LLOPIS, Universidad Católica de Valencia, Cultura del nacimiento en Marruecos : Cuidados y costumbres tradicionales

El nacimiento (embarazo, parto y posparto) no es un hecho meramente biológico sino, fundamentalmente un fenómeno  cultural. En este periodo se produce en el entorno doméstico de la mujer embarazada, una donación de saberes ancestrales, una transmisión de costumbres y cuidados tradicionales que tiene como finalidad que el embarazo llegue a buen fin. Pero, los cuidados tradicionales, las costumbres en torno al nacimiento ¿son iguales en las distintas culturas?  En Marruecos ¿Qué le transmite su entorno doméstico a la mujer cuando anuncia su embarazo? ¿Es semejante al de nuestro país?

Montserrat BENÍTEZ FERNÁNDEZ, Universidad Complutense de Madrid, Evolución de la profesión de neggafa : Relaciones de género y masculinización 

 

La profesión de neggafa podría considerarse una excepción dentro de las profesiones de tipo tradicional, ya que sigue desarrollándose y empieza a masculinizarse. En esta comunicación se profundizará tanto en el tipo de relaciones de género que se establecen en una profesión especialmente feminizada como es la de neggafa (empleados varones, superiores varones, familiares varones), como en una posible masculinización de la profesión (cómo se produce esta masculinización ; cuáles son los límites que la profesión impone a la masculinización ; cuáles son los efectos de la masculinización de esta actividad).

Juan Ignacio CASTIÉN MAESTRO and Lydia LUQUE MORALES, Universidad Complutense de Madrid, La valoración de la virginidad femenina en un medio social cambiante 

La exaltación de la virginidad femenina prematrimonial es un rasgo característico de la mayoría de las sociedades patriarcales, entre ellas la marroquí. Este tabú refuerza el control masculino sobre la actividad sexual femenina, estableciendo una exclusividad retroactiva en los derechos conyugales del marido sobre la esposa. Todo ello es puesto al servicio de la preservación de la transmisión ordenada de los patrimonios familiares y de las alianzas entre familias. En torno a esta práctica se ha tejido además todo un complejo sistema cultural. En esta comunicación estudiaremos el impacto del proceso de modernización sobre este tabú y su complejo cultural.

VII Mahaia · Panel VII · Panel VII · Atelier VII (Areto Nagusia-Aula Magna)

ENCOUNTERING THE FOREIGN 

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur : Araceli GONZÁLEZ VÁZQUEZ, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Lynda CHOUITEN, M´Hamed Bougara Université de Boumerdès, Anthropology and colonialism : Isabelle Eberhardt´s representation of Morocco 

In 1904, Isabelle Eberhardt was dispatched by the French general Hubert Lyautey to the Algerian-Moroccan frontier to serve as a mediator between him and the Moroccan tribes which resisted the French intrusion. Her sojourn there gave birth to a considerable number of articles and personal impressions, gathered under the title In the Shadow of Islam (1906). My proposed talk aims at analyzing the writer’s representation of Morocco as manifested in this collection of writings. What I intend to show is that Eberhardt’s rendering of Morocco (and Moroccans) is anthropological not only because it portrays various aspects of Moroccan lifestyle, including people’s way of dressing, food, and household and social organization, but also, and more importantly, because it displays the colonialist thrust detected in ethnography and anthropology by authors like Johannes Fabian, Mary Louise Pratt, and James Clifford. In convergence with Fabian’s observations about anthropologists’ impulse to temporalize space, I will show how Eberhardt constructs Morocco (and indeed North Africa, by and large) as the incarnation of remote, backward times that are immune to the West’s modernity.

Carlos CAÑETE, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Crossing the colonial border : Anthropological representations in Europe and North Africa in late 19th and early 20th-centuries

This paper will present a series of anthropological analogies and transferences established between societies in both European and North African contexts in late nineteenth and early twentieth centuries. For that goal it will focus on the case of Spain and Morocco. By the end of nineteenth century, Spanish historiography and anthropology was completely determined by the africanist paradigm which sought a common origin and ethnic background of Iberian and Berber communities. It will be argued that what really articulated anthropological representations and theories was not a supposed neat differentiation between those areas but, instead, it was produce by the particularities of a common civilizing process, which stimulated interventionist attitudes and conflicts in both contexts.

Jordi MORERAS and Sol TARRÉS, Universitat Rovira i Virgili, Colonialismo sentimental. El patrocinio del peregrinaje a La Meca por parte del Estado Español (1937-1972)

 

La promoción del peregrinaje a La Meca por parte del Estado español a lo largo del siglo XX sigue siendo un ejemplo poco estudiado por la historiografía de la política religiosa en el Protectorado español de Marruecos. Los escasos estudios ponen en relieve el componente propagandístico que acompaña esta promoción, por parte del régimen militar surgido después de la Guerra Civil (1936-1939) en busca de su reconocimiento internacional. La propaganda de la época mostró este patrocinio en términos de “hermandad” con respecto al islam, para hacer un frente común frente “a los hombre sin fe” que representaban al ateismo comunista. Esta ponencia presenta una reconstrucción de la cronología histórica de esta promoción oficial, estableciendo una serie de periodos en los que el patrocinio del peregrinaje adoptaba diferentes significados, que hay que interpretar en clave de la administración colonial del Protectorado, de las relaciones internacionales, y de la definición de una política religiosa por parte del régimen franquista (en especial respecto a las comunidades musulmanas de Ceuta y Melilla).

Matthew CAREY, University of Copenhaguen, Shock-troops of the state ? Primary-school teachers in montane Morocco 

In the late 1990s and early 2000s, the first state schools finally reached the remote Tachelhit‐speaking communities of Morocco’s central High Atlas mountains. These were not only the first state institutions to establish a permanent presence in the area, but their teaching staff were also the first “outsiders” (aït virra) to settle en masse in the villages and were widely recognised as agents not merely of the state, but also of a particular form of modernity. As such, they can be seen as Foucauldian shock-troops of the modern state. And shock-troops they undoubtedly were; indeed, this aspect of the teacher’s role is something that has been thoroughly explored both in Morocco and elsewhere by anthropologists and historians alike. In this paper I suggest that rather than implementing or facilitating a more structured and transparent form of state order, the types of social change and reorganisation that indubitably emerged out of these encounters are the product of the multiplication of confusion and the generation of interactional opacity.

Agnieszka BEDNAREK and Malgorzata DUBASIEWICZ, University of Gdansk, The philosophy of dialogue as a method of inter-standing the Other. Research based on the fieldwork among Moroccan Imazighen

 

The aim of the paper is presentation of the results of the one-month lasting research on the self-identity of Moroccan Imazighen, but the most important issue in our reflections is the epistemology which, together with field work, should be considered by the anthropologist. The methodology we use is based on the philosophy of dialogue. It is about realizing and accepting the symmetry and full equality between the anthropologist and the Other, the fact that they are for each other epistemological reflections. That is why the twenty-first century anthropology should be built on inter-standing.

VIII Mahaia · Panel VIII · Panel VIII · Atelier VIII (Ikasgela-Aula 0.16)

TRANSNATIONAL NETWORKS

Moderatzailea/Moderador/Chair/Modérateur: Amy YOUNG EVRARD, Gettysburg College

Tarik SABRY, University of Westminster, Media, time and modernity in rural Morocco

The proposed research aims to study how people in a Berber Moroccan village in the Atlas Mountains negotiate meanings of time and publicness. It will examine if and how the village’s introduction to media technology over the last decade (especially television and mobile phone technology) has altered the villagers’ conceptions and meanings of time and what it means to belong to a public. Ethnographic research will be conducted in the Ait Nuh village with three different generations from five different families using interviews and participant observation. The research attempts to build on work conducted by the sociologist Pierre Bourdieu in Algeria, (his seminal analysis of Berbers’ conceptualization of time predates the spread of visual media technology in the region). The research will also draw on more recent scholarship on the relationships between media, culture, time and publicness.

Eduard RODRÍGUEZ-MARTÍN y Raquel RICO-BERROCAL, École des Hautes Études en Sciences Sociales, Suivre les acteurs à travers la frontière. Qu´est-ce que l´ethnographie des enclaves de Ceuta et Melilla apporte à une anthropologie du Maroc ? 

 

À partir des deux enquêtes ethnographiques qu’ils ont conduites à Melilla, les auteurs s’interrogent sur la contribution d’une ethnographie des enclaves espagnoles de Ceuta et Melilla à une anthropologie du Maroc et du Rif, en général, et de la Jebala et la Guelaya, en particulier. En laissant de côté les litiges concernant la souveraineté des deux enclaves, et au même titre que les enquêtes menées par d’autres chercheurs auprès de la communauté marocaine à l’étranger, une question se pose : est-ce qu’une anthropologie de Ceuta et Melilla (ou des immigrants marocains en Europe) est aussi une anthropologie du Maroc ?

Carlo CAPELLO, Università di Torino, El Mut El Bati : Moroccan young men between exclusion and migration

 

In my research among migrants-to-be in Morocco, I tried to understand the migratory movement towards Europe through the analysis of the social and cultural context of departure. The latter is characterised by marked economic and social fissures entailing the exclusion of vast strata of the population – young men in particular. Young are trapped in a predicament of “blocked adolescence”, since the absence of resources doesn’t permit them to become full adults, i. e by marrying. According to Diane Singerman’s insight we can say that they pass from younghood to waithood. Young adults react to this situation – that was often compared by my informants to a slow death, el mut el bati – in different but interconnected ways: resignation, the use and abuse of drugs and alcohol, and by imagining a life elsewhere through migration.

 

Eva FUCHS, Museum für Völkerkunde, Hamburg, The impact of male migration on rural women in Morocco : A case study on gender and migration

This paper focuses on the impacts of male migration on women, who are left behind in Jorf in south-east Morocco. One result of male migration is a big number of households, which are female-headed interacting in an imagined community as transnational family. The research is based on the idea of the traditional, binary construction of gender roles assigning women’s lives to be predominantly occupied with the duties of the home, while men try to earn a living and represent their families in the public sphere. These constructions have to be renegotiated when the male part of the family is absent. Focusing on topics such as female mobility, economics, networks, and the return of the migrant husband, son, brother, or father, the paper analysis the reorganization of gender relations.

Amina EL MEKAOUI, José Israel HERRERA, José Federico BESSERER ALATORRE, Shinji HIRAI, Universidad Autónoma de Barcelona, La resistencia de los inmigrantes marroquíes ante en racismo en el campo laboral transnacional : Parentesco y discriminación del género como dinámicas sociales

La migración en su totalidad es un espacio de reproducción de estrategias y políticas sociales que acompañan al emigrante en el proceso y suelen ser fenómenos transnacionales útiles de observar como campos etnográficos para el análisis social. En esta ponencia trataremos de presentar una parte del trabajo de campo realizada entre Marruecos y España durante mi investigación doctoral sobre el parentesco y el linaje como el que se reproduce en los espacios transnacionales, al volver a una forma de gobernación de la vida transnacional de esos clanes y esa unidad social cada día más  fuerte como forma de resistencia ante el racismo en un mundo globalizado transnacional.

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